لوگو توکیو 2020 – طراحی لوگو مسابقات تابستانی المپیک بزرگترین و پیچیده ترین هویت بصری دنیاست و اجرای این پروژه طراحی لوگو برای هر استودیو طراحی و هر شخص طراحی چالش بسیار بزرگی است چرا که ملیاردها انسان با فرهنگ و نژاد متفاوت شاهد آن خواهند بود .
طراحی لوگو المپیک توکیو 2020 نیز همانند طراحی لوگو دوره های قبل در یک مناقصه بزرگ میان صدها استودیو طراحی برگزار می شود و در نهایت هر استودیوی طراحی که در مناقصه پیروز شود باید فهرستی طولانی از سازمان ها و بینندگان که به وسعت همه جهان هستند را قانع کنند .
علامت شطرنجی هماهنگ
در طول تاریخ الگوهای شطرنجی در بسیاری از کشور ها در سرتاسر جهان رایج بوده اند .
در ژاپن طرح های شطرنجی در زمان رادو ( 1867-1603 ) رسما شناخته شدند که در آن زمان به عنوان ایچی ماتسو شناخته شده بودند .
این طرح شطرنجی که به رنگ سنتی ژابنی یعنی آبی نیلی است نمایانگر کمال و ظرافت تهزیب شده ای (پاکی) است که ژاپن را در نوع خود مثال زدنی می کند .
طراحی لوگو توکیو 2020 المپیک از 3 شکل مربع و مستطیلی بصورت هماهنگ ترکیب شده است . ترکیب 3 شکل مختلف مستطیلی این طرح نشانگر کشورها ، فرهنگ ها و راه های اندیشیدن متفاوت است . این طرح پیام همبستگی در عین تنوع را در خود جای داده است . در ضمن گویای آن است که بازیهای المپیک و پارالمپیک به دنبال آن است تا گوناگونی و تنوع را به عنوان سکویی برای ارتباط در دنیا توسعه دهد .
– سه شکل مختلف مستطیلی حاکی از تنوع و گوناگونی است .
– تنوع و گوناگونی جهان را به مکانی پویا و فعال تبدیل می کند .
– هرچند که ما را از هم جدا می کند اما می تواند باعث نزدیکی ما نیز بشود .
– با حمایت و توجه دو طرفه ، تنوع و گوناگونی شکل واحدی به خود می گیرد .
– این دو لوگو ( لوگو المپیک و پارالمپیک توکیو 2020 ) از تعداد اشکال یکسانی تشکیل شده اند این 2 طرح به ما یاد آوری میکنند که همه مردم با هم برابرند .
– بدون توجه به توانایی و ناتوانی افراد ، همه ما در انسانیت یک دل هستیم .
– شور و هیجانی که ورزش ها به ما القا می کنند باعث می شوند که قلب ها در سرتاسر جهان با هم به عنوان یک عضو واحد بتپند .
– و این همان جایی است که آغازگر آینده ای درخشان است .
آسااو توکولو ( Asao Tokolo )
سال تولد : 1969
محل سکونت : توکیو
شغل : هنرمند
تحصیلات : فارغ التحصیل از دانشگاه زوکی ( zokei ) توکیو در رشته معماری
شغل کنونی : Tokolo.com
جوایز و نمایشگاه ها : جایزه سالانه 2010 Mot . جایزه فضای باز ( Open space ) سال 2010 و 2011 مرکز ارتباطات داخلی توکیو ( 1cc ) . برپایی نمایشگاه در سال 2014 در دانشگاه هنر توکیو و در سال 2016 در استان آموری .
ترجمه ، تهیه و تنظیم : رها لوگو