لوگو بنز بدون تردید یکی از لوگوهای معروف و زیبای دنیاست . “کارل بنز” و “گوتلیب دایملر” موسس شرکت مرسدس بنز و نام “مرسدس” نام دختر آقای “بنز” است . لوگو بنز هم همانند دیگر لوگو های معروف دنیا دستخوش تغییرات کوچک و بزرگی بوده اما لوگو کنونی در سال 1933 طراحی شده و در آن یک حلقه ای به دور آن ستاره اضافه شده است که نشان تاج افتخاری است برای این برند . از آن زمان به بعد فقط تغییرات کوچکی در آن دیده شده . در طرح لوگو بنز ، ستاره ای تو پُر ( سه پَر ) در مرکز دایره ای تو خالی مشاهده می شود . تقارن در لوگو بنز به زیبایی و سادگی آن شدت بخشیده و چشم هر بیننده را به خود جذب می کند .
اما سوال اینجاست که مفهوم لوگو بنز چیست ؟ در جواب باید بگویم لوگو بنز از آن دسته لوگو هایی می باشد که مفهوم آن پنهان است ، در واقع هر شخصی فقط با دیدن لوگو بنز متوجه مفهوم آن نمی شود اما پس از تبلیغاتی که شرکت بنز انجام داد مفهوم لوگو بنز نمایان شد . ستاره سه پر لوگو بنز نشان از تسلط بر زمین ، دریا و آسمان است که اولین بار بر روی دایملر 1909 دیده شد .
شعار کمپانی مرسدس بنز هم بسیار جالب است :
یا بهترین یا هیچ چیز – the best or nothing
لوگو بی ام و / bmw یا صحیح تر بی ام دبلیو نیز یکی از لوگو های معروف دنیا ست که به شرح و تفسیر آن می پردازیم .
شرکت بی ام و / bmw قبل از ورود به صنعت تولید خودرو ، به ساخت پروانه موتور های هواپیما مشغول بوده و لوگو بی ام از همان زمان بر روی این برند و محصولات آن درج شده است . اما طرح لوگو بی ام و و رنگ آبی و سفید آن از دو تصویر برگرفته شده است . اولین تصویر را مهندسان “بی ام و” در باند فرودگاه و انعکاس نور در پروانه موتورهای هواپیماهایی که در آسمان بودند الهام گرفته اند که در تصویر زیر کاملا مشخص است و تصویر دوم مربوط به پرچمی است که سمبل بایرن ( محل تولید محصولات بی ام و ) بوده .
اگر به تصاویر زیر دقت کنید متوجه ” مفهوم لوگو بی ام و ” خواهید شد . طرح مخروطی شکل در تصویر ” لوگو بی ام و ” نشان از پروانه های هواپیما و رنگ های سفید و آبی نماد سمبل محل تولیدشان است .
شعار کمپانی بی ام او / bmw :
لذت محض رانندگی – sheer driving pleasure
تویوتا به یکی از بزرگترین تولید کننده خودرو در جهان تبدیل شده تا لوگو آن هم به یکی از معروف ترین لوگوهای جهان تبدیل شود بسیاری گمان می کنند معنی لوگو تویوتا شبیه یک گاوچران است که کلاهی بر سر گذاشته . اما اینطور نیست و در واقع لوگو تویوتا همانند لوگو بنز دارای مفهومی پنهان است . در لوگو تویوتا سه تصویر بیضی قرار دارد که به گفته طراح و موسسان تویوتا این سه بیضی نماد 1- قلب مشتری 2- قلب محصول 3- پیشرفت های تکنولوژی و فرصت های بی حد و مرز تویوتا است . در زبان ژاپنی “Toyo” به معنای ” فراوانی” و “ta” به معنای برنج است و در برخی فرهنگ های آسیایی اعتقاد بر این است که فراوانی برنج ثروت را به همراه دارد که نام برند تویوتا / toyota برگرفته از این مفاهیم است .
شرکت تویوتا در سال 1937 تاسیس شد و نام تویوتا به جای نام تویودا ( نام خانوادگی موسس تویوتا ) برای آن برگزیده شد که سه دلیل داشت :
1) نشاندهنده این بود که موسس تویوتا زندگی کاری خود را از زندگی خانوادگیاش جدا کرده است 2) تلفظ آن سادهتر بود . 3) در زبان کاتاکانا نوشتن تویوتا با هشت حرکت قلم انجام می شد و عدد هشت برای ژاپنی ها خوش یمن بود ، این در حالی است که برای نوشتن تویودا 10 حرکت قلم لازم بود .
آرم آئودی هم یکی از لوگوهای معروف دنیا است و مفهوم آن همانند لوگو بنز و تویوتا پنهان است . چهار حلقه آرم آئودی نمایانگر چهار شرکت کنسرسیوم اتویونیون است که آئودی با ادغام در یکدیگر این شرکت را تاسیس کردند . 1- د.کا.و 2- هورش 3- واندرر و 4- آئودی . پس از جنگ جهانی دوم نام آئودی ( به زبان لاتین یعنی ” بشنو ” ) حذف گردید اما در سال 1965 مجددا انتخاب شد . از طرف دیگر این نام ، نام یکی از بنیان گذاران شرکت نیز می باشد .
آرم رنو سال ۱۹۲۴ میلادی طراحی شده . آرم رنو شبیه الماس است و اولین بار به صورت آرم ایستاده ، روی «در» موتور بکار رفت و بوق اتومبیل پشت آن قرار می گرفت . در سال ۱۹۲۲ میلادی قسمت مرکزی آرم برای خروج هوا بریده شد دقیقا بصورت آرم کنونی . لازم به ذکر است لوگو / آرم رنو تا کنون تغییری نداشته است .
لوگو پورشه نشان محلی شهر اشتوتگارت است . در مرکز آرم پورشه اسبی مشاهده می شود که این اسب علامت مزرعه اشتات می باشد . همچنین شاخ ها و خطوط رنگی و پهن مشکی و سرخ و زرد بخشی از نشان سلطنتی پادشاهی وورتمبرگ است . از نظر گرافیکی آرم پورشه چندان جالب و اصولی نیست چرا که اجرای آن در سایز کوچک و تک رنگ هویت خود را از دست می دهد . همچنین بجای نماد ها از خود تصاویر در لوگو پورشه استفاده شده است . اما رنگهای خاص و فرم کلی ، لوکس بودن را بخوبی نمایان می کند .
آرم هیوندای یک بیضی است که حرف H با فونت خاص بیضی مانند که حرف اول نام هیوندای است ، درون آن قرار دارد . می توان آن را نمادی از هدف کارخانه برای پیشرفت قلمداد کرد ؛ بدین صورت که بیضی نمادی از گسترش و افق جهانی است و حرف H مورب نمادی از ۲طرف یعنی کارخانه و مشتری است که به یکدیگر دست مشارکت دادهاند .
مازراتی از سال ۱۹۱۴ توسط برادران مازراتی فعالیت خود را آغاز نمود . لوگو مازراتی سمبل شهر بولونیا است و به دلیل اینکه این خودرو برای اولین بار دربولونیا تولید شده برادران مازراتی سمبل این شهر را برای آرم خود برگزیده اند .