طراحی لوگو مسابقات تابستانی المپیک بزرگترین و پیچیده ترین هویت بصری دنیاست و اجرای این پروژه طراحی لوگو برای هر استودیو طراحی چالش بسیار بزرگی است چرا که ملیاردها انسان با فرهنگ و نژاد متفاوت شاهد آن خواهند بود .
طراحی لوگو المپیک ریو 2016 نیز همانند طراحی لوگو دوره های قبل در یک مناقصه بزرگ میان صدها استودیو طراحی برگزار می شود و در نهایت هر استودیوی طراحی که در مناقصه پیروز شود باید فهرستی طولانی از سازمان ها و بینندگان که به وسعت همه جهان هستند را قانع کنند .
استودیو طراحی Tatill در سپتامبر سال 2009 موفق شد 139 شرکت تبلیغاتی و آژانس طراحی را کنار بزند و طراحی لوگو Olympic Rio 2016 را بر عهده بگیرد .
فدریکو جلی – Fedrico Gelli موسس استودیو Tatill در یک مراسم چالش های موجود در مسیر طراحی چنین لوگویی را بدین صورت توصیف کرد :
طراحی لوگو ریو 2016 – Rio 2016 می بایست فرهنگ محلی را بازتاب دهد و همچنین باید در سطح جهانی قابل درک باشد . استودیو طراحی Tatill در روند انجام این پروژه بزرگ قرار گرفت و تمامی اعضای آن حتی منشی و واحد آی تی نیز در روند طراحی لوگو درگیر شدند . بیش از 50 اتود لوگو در سبک های مختلف طراحی شد تا اینکه پس از اتفاق نظر مجموعه Tatill طرح نهایی که شاهد آن هستید برگزیده و در یکی از شب های ماه نوامبر سال 2016 لوگوی المپیک ریو رونمایی شد .
در این لوگو تصویر سه شخصی که به یکدیگر متصل هستند و دستان یکدیگر راگرفتنه اند مشاهده می شود . حالا چرا سه شخص ؟ این تصویر نماد چیست ؟
در جواب این سوال باید بگوییم اگر به رنگ آمیزی این لوگو دقت کنید مشاهده خواهید کرد از سه رنگ زرد و سبز و آبی استفاده شده است البته با تیف رنگی . این سه رنگ نماد کشور و پرچم برزیل است و شاید اگر رنگ دیگری هم در کار بود تصویر لوگو ریو 2016 با نماد چهار فرم آدمک طراحی می شد . همچنین این رنگ ها بازتاب محیطی شهر ریو نیز هستند . رنگ آبی سمبل دریا ، رنگ زرد سمبل آفتاب و رنگ سبز در لوگو بیانگر جنگل می باشد . در کل می توان گفت مفهوم لوگو ریو – Rio 2016 نشان از فرهنگ و همبستگی شهروندان شهر ریو است . باز هم سوالی پیش می آید که در کجای تصویر لوگو به شهر ریو اشاره شده است ؟
به گفته “جلی” لوگو ریو به خوبی به کوهستان معروف ” sugarloaf” شهر ریو اشاره دارد .
جلی در ادامه می گوید زمانی که لوگو رونمایی شد مردم نکاتی در آن دیدند که طراحان این نکات را آگاهانه در طراحی خود بکار نبرده بودند . آنچه ما از آن آگاهی نداشتیم این بود که فضاهای مختلف لوگو و تمامی منحنیها ، سمبل نشانههای محلی مانند کوهستانها و یا جزایر اطراف است . اگر لوگو را مقابل تصویری از ساحل قرار دهیم میتوانیم آن را به تکتک اجزای طبیعت ربط دهیم . ماقصد داشتیم به شهرِ مجسمهها یک لوگوی مجسمهای هدیه دهیم .
همچنین بسیاری از مردم می توانستند کلمه Rio را در لوگو ببینند . نکته بسیار جالب این است از همین رو ما مورد تشویق شهردار Rio قرار گرفتیم اما اینها همان مواردی بود که ما هرگز تصورش را نمی کردیم و ناآگاهانه همه ی آن ها را در لوگو قرار داده بودیم . چیزی که آگاهانه طراحان ما به آن پرداختند فقط اشاره لوگو به کوهستان ” sugarloaf” بود .
یکی از برداشتهایی که به گوش «گلی» رسید بسیار جالب و غیر منتظره بود . روزی مردی به وی گفت که این لوگو نشان دهندهی سه نیروی مردم ، بنیاد المپیک و سیاستمداران است . این سه نیرو یکدیگر را در آغوش گرفتهاند تا تغییری در شهر و کشور ایجاد کنند . او اعتقاد دارد که این ایده هماکنون نیز بطور خودبهخود اتفاق افتاده است . امروز در ریو تغییرات و چالشهای بزرگی در حال وقوع است که همگی حاصل اتحادی اینچنین و به خاطر اتفاق بزرگی مثل المپیک است .
این لوگو بسیار اصولی و حرفه ای طراحی شده است جدا از مفاهیم و معانی که در بالا به آن ذکر شد طرح لوگو ریو در اجرای تک رنگ و سایز کوچک هویت خود را از دست نمی دهد و قابلیت اجرای سه بعدی و ساخت سازه طرح برای امور مختلف از جمله تندیس جوایز قهرمانان ، مجسمه های بزرگ در محل برگزاری مسابقات ساخت انیمیشن و … را به صورت سه بعدی دارد . همچنین بر خلاف طرح لوگو المپیک 2012 لندن که از خطوط صاف و شکسته استفاده شده بود در این طرح خطوط منحنی حس ملایمت ، آرامش و تحرک را به بیننده منتقل می کند که این سه حس بسیار مناسب برای طراحی چنین لوگویی می باشد .
تهیه و تنظیم : رها لوگو