بسیاری از مدیران کسب و کار بخصوص در کشور ما به اشتباه پی برده اند که طراحی لوگو باید به نحوی انجام شود که بیانگر نوع فعالیتشان باشد و یا در سفارش طراحی لوگو تاکید میکنند که طراحی به گونه ای باشد تا بیننده به محض مشاهده طرح لوگو متوجه نوع فعالیت کسب و کارشان شود . این اشتباه بزرگ صرفا برای نداشتن دانش لازم در این زمینه است . اگر به لوگوی برندهای معروف و بزرگ دنیا دقت کنید مشاهده خواهید کرد که بیشتر از 90% طرح های لوگو این برند ها هیچ گونه ارتباطی با نوع فعالیتشان ندارند البته که مفهومی را چه آشکار و چه پنهان به همراه دارند اما این مفهوم با فعالیت آن کسب و کار بی ارتباط است . به عنوان مثال طراحی لوگو “نایک” برگرفته از دو بال الهه یونان باستان است… مفهوم و پیامی دارد اما با تولید پوشاک هیچ ارتباطی ندارد . جالب این است که طرح لوگو نایک تنها تصویر لوگویی است که از نام تجاری آن یعنی “نایک” مشهورتر است .
لوگو های بزرگ دیگر هم به همین صورت است مانند لوگو بنز ، لوگو پپسی ، لوگو bmw ، لوگو تویتر و… .
به عنوان مثال برای طراحی لوگو یک موسسه آموزشی ، هم میتوان از تصویر و نماد ” کتاب و قلم ” استفاده کرد و هم میتوان از تصویر و نماد ” شخصی که بر روی یک قله ایستاده… ” . تصویر اول با موسسه آموزشی ارتباط مستقیم دارد اما لوگویی ساده و تکراری برای مخاطب می باشد . تصویر دوم در اصل هیچ ارتباطی با موسسه آموزشی ندارد اما مفهوم موفقیت را به همراه دارد که هدف هر دانش آموزی است . این طرح بر خلاف طرح اول بیننده را جذب می کند و بی شک گسترده تر و موفق تر از طرح اول خواهد بود .
پس بخاطر داشته باشید اگر بخواهید طراحی لوگو کسب و کارتان را به نحوی انجام دهید تا فعالیت های شما در آن به تصویر کشیده شود ، لوگویی مبتدی و کوچک خواهید داشت و در عوض اگر با ایده پردازی خلاق تصویری را طراحی کنید که نماد کسب و کارتان شود و بیننده را جذب کند حتما لوگو یی موفق و ماندگار خواهید داشت حتی اگر تصویر لوگو ارتباطی با آن فعالیت نداشته باشد .